tirsdag 16. november 2010

hjelp i hverdagen

Det slutter aldri å forundre meg hvor lett det er for enkelt å få det de trenger (og i mange tilfeller egentlig ikke trenger) av hjelp og hjelpemidler.
Har for eksempel en nabo som hver høst plukker 20-30 kg multer, hun har drosjelapper så hun ikke trenger å ta buss til f.eks lege og rullator stående utfor huset (for det er ingen som vet hvor syk hun er, hun kan jo ikke klare å reise med buss til Kvalsund og sitte der flere timer og vente på buss tilbake som hun selv sier)
Vi har søkt utallige støtteordninger og hjelpemidler uten noen gang å få et eneste positivt svar så jeg skulle gjerne hatt oppskriften på hvordan de gjør det.
Siste avslaget kom i dag, vi hadde søkt om luftrenser til Sebastian. Huset vårt er gammelt og mugginfisert, og Sebastian blir potte tett hvis han sover på vårt soverom, ganske tett om han sover på det andre rommet på loftet og selv nå når han har flyttet ned på det rommet som er i 1. etasje må han jevnlig bruke forstøverapparat om natta. Han har fått påvist at han har allergi mot muggsopp i tillegg til alle andre allergiene og astmaen, men likevel er det ikke nok til at han kan få luftrenser.
Jeg gir opp, heretter skal jeg klare meg HELT på egen hånd, dt er uansett ikke hjelp å få noe sted så hvorfor bruke tid å energi på å prøve å få tak i det. Det eneste man har igjen er skuffelsen når man nok en gang får avslag.

3 kommentarer:

  1. Nooooooo- du gir aldri opp for ungene. Du bretter opp armene og sloss. For det er det vi mødre er til for: å sloss for ungene våre. Jeg kan hjelpe deg om du vil..Jeg er god til å sloss. Vinner ikke alltid, men sloss gjør jeg allikevel.. ;)Anke er neste steg, og vi gir oss ikke før klagenemnda og ankenemnda og allslagsnemd har sagt nei... Helene er knaillgod på stønadssøknader.Vi spør om hjelp.

    SvarSlett
  2. Joda, man kan bli både forbannet og fortvila over det skakk kjørte helse(u)vesenet som kan se ut som det drives etter Lotto prinsippet. Da e det godt å han nån der som kan hjelpe og støtte, så stå på jenter. Klem

    SvarSlett
  3. ja enkelte ganger sku man tru dæm tok pengan av egen lomme så hardt som dæm holde på dæm.
    Ska no på NAV å få hjelp til å skrive en anke så får vi se kor det går.
    Det e som Siv sir, når det kommer til ungan sine så kommer løvemor frem

    SvarSlett